RSS-linkki
Kokousasiat:https://dynastyjulkaisu.savitaipale.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://dynastyjulkaisu.savitaipale.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 15.06.2023/Pykälä 51
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Nuorisotyön järjestäminen Savitaipaleen kunnassa 1.9.2023 alkaen
Sivistyslautakunta 17.05.2023 § 32
Valmistelija Sivistystoimenjohtaja Nina Pakarinen
Puh. 040 627 7001
etunimi.sukunimi@savitaipale.fi
Nuorisotyö ja -politiikka kuuluvat kunnan tehtäviin. Toteuttaessaan Nuorisolain 2 §:n tavoitteita ja lähtökohtia kunnan tulee paikalliset olosuhteet huomioon ottaen luoda edellytyksiä nuorisotyölle ja -toiminnalle järjestämällä nuorille suunnattuja palveluja ja tiloja sekä tukemalla nuorten kansalaistoimintaa.
Kunnan tulee Nuorisolain 8 § 1 momentissa tarkoitettua tehtävää hoitaessaan olla tarpeen mukaan yhteistyössä muiden nuorille palveluja tuottavien viranomaisten sekä nuorten, heidän perheidensä, nuorisoalan järjestöjen, seurakuntien ja muiden nuorisotyötä tekevien tahojen kanssa (Nuorisolaki 1285/2016).
Savitaipaleen kunta on vuodesta 2010 asti ostanut kunnallisen nuorisotyön palvelut Savitaipaleen Nuorison Tuki ry:ltä. Savitaipaleen kunnan sivistyslautakunnan ja Savitaipaleen Nuorison tuki ry:n välistä nuorisotyön ostopalvelusopimusta on viimeksi päivitetty 12/2020.
Voimassa olevalla sopimuksella Savitaipaleen kunta ostaa Savitaipaleen Nuorison Tuki ry:ltä nuorten työpajatoiminnan, nuorten avointen ovien toiminnan, nuorten vuokra-asuntotoiminnan, etsivän nuorisotyön sekä yhdyskuntapalvelun järjestämisen. Sopimus on voimassa toistaiseksi ja sillä on molemmin puolin kolmen (3) kuukauden irtisanomisaika. Ostopalvelun hinta on 67 000 euroa (alv. 0%) vuodessa, josta 7000 euroa on kohdistettava etsivään nuorisotyöhön.
Huoltajilta ja nuorilta saadun suullisen palautteen perusteella voidaan todeta, että ostopalveluna toteutettu nuorisotyö ei kaikilta osin vastaa kunnan nuorison tarpeisiin eikä tämän päivän yhteisöllisen, kohdennetun ja yhteiskunnallisen nuorisotyön vaatimuksiin. Tilastotietoa kunnan nuorten voinnista ja nuorisotyön kehittämistarpeista ei ole, koska maakunnallisiin kyselyihin ei ole vastattu tai vastaukset ovat osittain ristiriitaisia kunnassa saatavilla olevan tiedon kanssa.
Palautteen pohjalta sivistystoimenjohtaja, sivistyslautakunnan puheenjohtaja kunnanhallituksen puheenjohtaja kävivät keskusteluja nuorisotyön kehittämisestä Nuorison Tuki ry:n puheenjohtajan ja toiminnanjohtajan kanssa Morovalla 7.2.2023. Saatua palautetta käytiin läpi ja todettiin, että kehittämisen ja toiminnan päivittämisen tarvetta on. Nuorison Tuki ry:ltä pyydettiin vuoden 2022 toimintakertomus, tilinpäätös ja toimintasuunnitelmat sekä kuluvalle vuodelle että pidemmälle aikajanalle. Päätettiin myös järjestää valtuustolle iltakoulu ja pyytää sinne alustajaksi maakunnallisen nuorisotyön koordinaattori Salla Juha. Iltakoulu toteutui 6.3. ja pyydetyt dokumentit saatiin määräaikaan, 24.3.2023, mennessä.
Saadussa selvityksessä Nuorison Tuki ry on valmis tehostamaan toimintaa, jos kunnalla on halukkuutta sijoittaa lisää määrärahoja toimintaan. Tästä ei ollut kyse, vaan toiminnan päivittämisestä ja tehostamisesta olemassa olevalla määrärahalla, 67 000 euroa.
Toiminnallisesti yhteisöllinen, kohtaava nuorisotyö puutuu käytännössä kokonaan. Nuorisotila on auki kahtena iltapäivänä viikossa tavoittaen marginaalisen osan nuorisoa ja koulunuorisotyö puuttuu kokonaan. Kohdennettu nuorisotyö toteutuu AVI:n hankerahoituksella toteutettavan Etsivän nuorisotyöntekijän turvin. Nuorisovaltuusto toimii heiltä saadun palautteen mukaan omillaan, vailla ohjausta.
Kunnan omana toimintana järjestettävän nuorisotyön kulurakenne muodostuisi palkkakuluista, materiaalikuluista sekä sisäisestä vuokrakulusta.
Arvio vuosikustannuksista:
- 1,5 nuorisotyöntekijää ja etsivän omavastuu 54 000, 00
- toimintakulut (mm. materiaali, matka) 15 000,00
- ostopalvelu (nuorten työpaja) 69 000,00
Mahdollisesti ostopalveluna järjestettävästä työpajatoiminnasta pyydetään tarjouksia tapauskohtaisesti toimintaa järjestäviltä tahoilta.
Tällä henkilöstö- ja kulurakenteella kuntaan palkataan yksi kokoaikainen nuorisotyön koordinaattori, jonka vastuualueena olisi nuorisotyön organisointi, koulunuorisotyö ja nuorisotilatyö. Puolikas nuorisotyöntekijä toimisi kokoaikaisen apuna koulu- ja tilatyössä. Tässä mahdollisuus hyödyntää synergiaa esim. palkkaamalla osa-aikainen koulunkäynninohjaaja kokoaikaiseksi ja jyvittämällä kulut kahdelle tulosalueelle.
Etsivä nuorisotyöntekijä on edelleen hankerahoitteinen. Toimikauden 1.6.2023-31.5.2024 hankehakemus on tehty Savitaipaleen Nuorison Tuki ry:n toimesta ja tämän avustuksen mahdollisuudesta siirtää kunnalle on sovittu neuvottelu 17.5.2023.
Henkilöstörakenne kokonaisuudessaan olisi 2,5 henkilöä, muodostaen tiimin, joka vastaa nuorisotyön toteutumisesta sekä Nuorisovaltuuston toiminnan organisoinnista ja tukemisesta.
Tämänhetkiseen sopimukseen sisältyvä vuokra-asuntotoiminta ei ole kunnan lakisääteisiin velvoitteisiin kuuluvaa toimintaa.
Kunnalla on omistuksessa tyhjillään olevaa liiketilaa keskustan alueella, Peltoinlahdentie 11. Tämä tila pienellä saneerauksella soveltuu hyvin nuorisotyöhön. Ensi arvoisen tärkeää on, että nuoriso itse pääsee mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan saneerausta ja tilan sisustamista. Saneerauskustannukset arvioidaan teknisessä toimessa ja esitetään mahdollisesti lisämäärärahana samoin kuin kalustehankinnat.
Nuorten työpajatoimintaan osallistuminen on ollut vähäistä ja ennaltaehkäisevällä nuoristyöllä osuutta voidaan entisestään pienentää. Nuorten työpajatoiminnan järjestäminen, ennen kuin TE24 uudistuksen vaikutukset kaikkinensa ovat selvillä, on suunniteltu järjestettäväksi ostopalveluna. Etsivän nuorisotyöntekijän työpanos tässä toiminnassa on merkittävä.
Esittelijä Sivistystoimenjohtaja Nina Pakarinen
Päätösehdotus Sivistyslautakunta päättää irtisanoa ostopalvelusopimuksen Savitaipaleen Nuorison Tuki ry:n kanssa nuorisotyön järjestämisestä, sisältäen sopimuksen kohdassa kaksi mainitut osa-alueet (nuorten työpajatoiminnan, nuorten avointen ovien toiminnan, nuorten vuokra-asuntotoiminnan, etsivän nuorisotyön sekä yhdyskuntapalvelun järjestämisen), 1.6.2023. Irtisanomisaika on kolme kuukautta.
Lisäksi sivistyslautakunta pyytää kunnanhallitukselta täyttölupaa perustettavaan kokoaikaisen nuorisotyöntekijän virkaan 1.8.2023 alkaen. Lisäksi tarvittava puoli henkilötyövuotta järjestetään nyt osa-aikaisena toimivan työntekijän työpanoksen lisäämisellä kokoaikaiseksi työntekijäksi 1.9.2023 alkaen.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin esityksen mukaisesti.
Merkittiin tiedoksi, että Airi Nikkilä poistui kokouksesta klo 18.16-18.52 väliseksi ajaksi, yhteisöjäävi.
Sivistyslautakunta 15.06.2023 § 51
25/12.05.00/2023
Valmistelija Sivistystoimenjohtaja Nina Pakarinen
Puh. 040 627 7001
etunimi.sukunimi@savitaipale.fi
SNTY on 5.6.2023 jättänyt oheisen oikaisuvaatimuksen sivistyslautakunnan päätökseen 17.5.2023 §32 Nuorisotyön järjestäminen Savitaipaleen kunnassa 1.9.2023 alkaen.
SNTY on esittämällään oikaisupyynnöllä halunnut sivistyslautakunnalta selkeämmät perustelut päätökselleen ja informaation siitä, miten se suunnittelee mahdollisen nuorisotyön vaihdon SNTY:ltä kunnalle käytännössä tapahtuvan.
Sivistyslautakunnan SNTY:ltä saamissa selvityksissä ei selvinnyt kuinka SNTY aikoo kehittää nuorisotyötä nyt ja tulevaisuudessa. Pyydettyjen kehitysehdotusten sijaan saimme tarjouspyyntöehdotuksen: "Toivomme nyt että kunta/sivistystoimi pohtisi mitä nuorisotyön palveluja se tällä hetkellä tarvitsee ja tekisi niistä yhdistykselle tarjouspyynnöt."
Käydyissä keskusteluissa toivottiin nuorisotyön järjestämiseen jatkossa pikaista ratkaisua ja 4.4.2023 käydyn keskustelun jälkeen sivistystoimenjohtaja ryhtyi valmistelemaan asiaa sivistyslautakunnan päätettäväksi. Sitä ei ole kyseenalaistettu, etteikö SNTYllä olisi tietoa nuorisotyön järjestämisestä. Tulevaisuuden suunnittelussa on konsultoitu maakunnallisesti sekä muita kuntia että nuorisotyön aluekoordinaatiota.
Käytännössä nuorisotyön järjestäminen kunnan omana toimintana lähtee liikkeelle, kun tarvittavan viran perustaminen on kunnanvaltuustossa hyväksytty ja täyttölupa siihen saatu (KH 29.5.2023 §90, KVALT 5.6.20203 §33).
Jatkossa nuorisotyön työmuotoja, yhteisöllinen, kohdennettu ja yhteiskunnallinen nuorisotyö, tullaan selkiyttämään ja kehittämään yhdessä nuorten kanssa. Yhteisöllisen nuorisotyön muotoina toteutetaan nuorisotilan laajempaa ja kohdennetumpaa aukioloa sekä koulunuorisotyötä. Kohdennettuna nuorisotyönä jatketaan Etsivän Nuorisotyön toimintaa. Yhteiskunnallisena työnä ollaan vahvasti mukana maakunnallisessa nuorisotyössä ja sitä kautta kehittämässä myös omaa toimintaa. Yksi merkittävä yhteiskunnallisen nuorisotyön muoto on Nuorisovaltuuston toiminta ja sen toimintaa tullaan jatkossa vahvistamaan ja näin tarjoamaan nuorille vaikuttamisenmahdollisuuksia omassa ympäristössään.
Käytännönjärjestelyistä siirron suhteen on sovittu pidettävän palaveri kesäkuun lopulla, kun toiminnanjohtaja palaa virkavapaalta.
Oikaisuvaatimuksessa on esitetty väite, että päätöksessä on mainittu, että kunta ei halua ottaa Nieriäntien nuorisoasuntoja nuorisotyön mukana omistukseensa. Näin ei ole, vaan päätöksessä lukee: "Tämänhetkiseen sopimukseen sisältyvä vuokra-asuntotoiminta ei ole kunnan lakisääteisiin velvoitteisiin kuuluvaa toimintaa." Yhdistys on itsenäinen toimija, ei kunnan määräysvallassa. Asunnot ovat yhdistyksen omistuksessa. Yhdistys on myös vastuussa ottamistaan lainoista. Nuorisotoimen sopimuksen irtisanominen ei automaattisesti tarkoita yhdistyksen asunto-omaisuuden ja velkojen siirtymistä kunnalle.
Ainoa kunnan ja SNTY:n välisessä ostopalvelusopimuksessa määritelty ehto on irtisanomisaika (3kk). Tämä irtisanomisilmoitus on toimitettu SNTY:lle 31.5.2023. Sopimuksessa ei ole mainintaa velvoitteesta selvittää mainittujen asuntojen omistussuhteita.
Sivistyslautakunta ei myöskään ole toimivaltainen taho tekemään päätöksiä em. omaisuuserän ostamisesta. Sivistyslautakunnalla ei siis ole toimivaltaa tehdä ostotarjousta asuntojen ostamiseen liittyen. Oikaisuvaatimuksessa esitetty yhdistyksen halukkuus myydä omistamansa asunto-omaisuus kuntakonsernille on ilmoitettu kunnan 100 % omistamalle Kiinteistö Oy Savitaipaleen Vuokrataloille. Kunta on keskittänyt kaiken asunto-omaisuutensa em. yhtiön omistukseen. Sivistyslautakunta esittääkin, että SNTY ja Kiinteistö Oy Savitaipaleen Vuokratalot jatkavat neuvotteluja asunto-omaisuuden osalta. Kunnanhallitus antaa tarvittaessa omistajaohjausta kauppasumman yms. täsmennyttyä. Kunnanjohtaja sekä kiinteistöpäällikkö voivat osallistua näihin käytäviin neuvotteluihin, mikäli SNTY näin toivoo.
Sivistyslautakunta esittää edellä selvitetyt lisäperustelut ja asunto-omaisuuteen antamansa selvityksen vastauksena esitettyyn oikaisuvaatimukseen.
Esittelijä Sivistystoimenjohtaja Nina Pakarinen
Päätösehdotus Sivistyslautakunta toteaa, että esitetty oikaisuvaatimus ei anna aihetta varsinaisen päätöksen (sivla 17.5.2023§32) muuttamiseen.
Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |